COBİT 5 Nedir?
COBİT 5 nedir?
COBİT 5 Nedir: COBIT (Bilgi ve İlgili Teknoloji için Kontrol Hedefleri), kuruluşların yasal uyumluluk, risk yönetimi ve BT stratejisini kurumsal hedeflerle uyumlu hale getirme konularında iş zorluklarını aşmasına yardımcı olur. Çerçevenin en son yinelemesi olan COBIT 5, 2012’de piyasaya sürüldü.

COBIT 5 ilkeleri
COBIT 5, kurumsal BT’nin etkin yönetimi ve yönetişimi için gerekli olan beş ilkeye dayanmaktadır:
- İlke 1: Paydaş ihtiyaçlarının karşılanması
- İlke 2: İşletmeyi uçtan uca kapsamak
- İlke 3: Tek bir entegre çerçeve uygulamak
- İlke 4: Bütüncül bir yaklaşımı mümkün kılmak
- İlke 5: Yönetişimi yönetimden ayırmak
Bu beş ilke, bir kuruluşun BT’nin yönetişimi ve yönetimi için yedi “kolaylaştırıcı” üzerine kurulu bütünsel bir çerçeve oluşturmasını sağlar:
- İnsanlar, politikalar ve çerçeveler
- Süreçler
- Organizasyon yapıları
- Kültür, etik ve davranış
- Bilgi
- Hizmetler, altyapı ve uygulamalar
- İnsanlar, beceriler ve yeterlilikler
İlkeler ve kolaylaştırıcılar birlikte, bir kuruluşun BT yatırımlarını, bu yatırımların değerini gerçekleştirmek için hedefleriyle uyumlu hale getirmesine olanak tanır.
COBIT 5’in Faydaları
COBIT 5 çerçevesi, her büyüklükteki kuruluşa şu konularda yardımcı olabilir:
- İş kararlarını desteklemek için yüksek kaliteli bilgileri iyileştirin ve sürdürün.
- İş hedeflerine ulaşmak için BT’yi etkin bir şekilde kullanın.
- Operasyonel mükemmelliği desteklemek için teknolojiyi kullanın.
- BT riskinin etkin bir şekilde yönetilmesini sağlayın.
- Kuruluşların BT’ye yaptıkları yatırımların değerini fark etmelerini sağlayın; ve
- Yasalara, yönetmeliklere ve sözleşme anlaşmalarına uyum sağlayın.
COBIT 5 ve diğer çerçeveler
COBIT 5, merkezinde entegrasyon olacak şekilde tasarlanmıştır. ITIL® ,
ISO 20000 ve ISO 27001 gibi çok sayıda en iyi uygulama çerçevesi ve standardı ile uyumludur .
Bir BT Yönetişim çerçevesini uygularken, ihtiyaç duyduğunuz sonuçları elde etmek için birkaç farklı çerçevenin ve standardın parçalarını kullanarak entegre bir yaklaşım benimsemek en iyisi olabilir.
Hizmet Yönetiminin Pragmatik Uygulamasında , Suzanne Van Hove ve Mark Thomas COBIT 5, ITIL ve ISO 20000’i entegre etmek için daha iyi bir yatırım getirisi ve BT’nin kurumsal hedeflerle uyumlu hale getirilmesini sağlayan bir yaklaşım sunuyor.